Wednesday, May 4, 2011

ISLAM AGAMA YANG SYUMUL


“Wahai orang-orang yang beriman, masuklah Islam secara kaffah (menyeluruh) dan janganlah kamu mengikut jejak syaitan, sesungguhnya (syaitan itu) adalah
musuh yang jelas bagi kamu” [Al-Baqa
rah: 208]


Tidak dinafikan bahawa diantaranya punca manusia itu me
ndapat ujian berbentuk musibah ataupun malapetaka adalah daripada tangan-tangan kotor yang manusia lakukan. Perbuatan yang tidak diredhai Allah menyebabkan segala bentuk hidayah tidak turun kepada mereka(terhijab). Dan perbuatan yang tidak diredhai itu juga menyebabkan segala bentuk ibadah kepada Allah SWT itu tidak dilakukan secara total(menyeluruh) kerana mereka takut segala bentuk kemaksiatan tidak dapat d
ilaksanakan semata-mata untuk memperhambakan diri kepada nafsu.

"Statement" penulis diatas adalah realiti, dan realiti diatas adalah hakikat manusia zaman sekarang yang hanya mengambil sebahagian apa yang diseru dalam Islam. Tulah masalahnya,bila nak kahwin baru nak pakai Islam, bila dah n
ak 'exam' baru nak berduyun-duyun datang masjid minta tolong Allah, realiti kehidupan diatas seakan-akan bertentangan dengan apa yang Allah S.W.T suruh dalam firmanNya:

“Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah syaitan. Sungguh ia musuh yang nyata bagi kamu

Surah Al-Baqarah: Ayat 208.

Asbabul Nuzul

Dalam ayat ini, Allah menyuruh hamba-Nya yang beriman supaya melaksanakan semua tuntutan syariat Islam dan meninggalkan semua larangannya sekuat tenaga mereka...

Penerangan Tafsir

“..dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah syaitan”: Kerjakan semua perintah Allah dan tuntutan Rasulullah saw dan hindari bisikan akal,hawa nafsu dan syaitan. Sebab syaitan dan hawa nafsu itu berbisik pada akal kita untuk menawarkan ajaran agama dan membandingkannya dengan pendapat akal dan keinginan hawa nafsu. Sebab syaitan hanya menganjurkan segala perbuatan keji, jahat dan mungkar, serta mengada-adakan dalam agama Allah apa yang tidak kamu ketahui.

Setelah Allah menyeru orang-orang beriman supaya masuk ke dalam kedamaian dengan keseluruhan jiwa mereka, maka Al-Quran mengingatkan mereka supaya tidak mengikut langkah-langkah syaitan, kerana di sana terdaat dua haluan sahaja : sama ada masuk ke dalam kedamaian dengan keseluruhan jiwa, atau mengikut jejak syaitan, sama ada memilih hidayah atau memilih kesesatan, sama ada mengikut Islam atau mengikut jahiliah, sama ada menuju petunjuk Allah atau memilih penyesatan syaitan. Setiap Muslim harus memahami sikapnya dengan ketegasan seperti ini. Dia tidak sepatutnya termangu-mangu di tengah-tengah berbagai jalan dan hala tuju.

Jika kalian meyeleweng, tersesat, curang, sesudah tiba semua keterangan dan tuntutan padamu,maka ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah Maha Jaya, Kuat, dan berat pembalasanNya, tidak terkalahkan oleh sesiapa jua pun,juga Maha Bijaksana dalam semua ajaran tuntutanNya.

Sumber: Ibnu Katsir

Berdasarkan kepada ayat Quran di atas menunjukkan kepada kita, bahawa Islam yang perlu diperjuangkan, mestilah menyeluruh, merangkumi semua aspek kehidupan manusia. Ini kerana Islam sendiri agama yang lengkap meliputi seluruh lingkungan kehidupan manusia di dunia sehinggalah sampai ke penghidupan yang kedua di hari akhirat. Kesemuanya ini terkandung dalam gerak kerja atau amal Islam yang terbahagi pentaklifannya kepada individu, masyarakat & organisasi.

Sebagai orang Islam yang mengaku akan keesaan Allah SWT dan kebenaran pesuruhNya, maka perlu bagi seorang individu itu, menjadi muslim/muslimah yang soleh dan solehah yang menggerakkan segala kerja mereka, selari dengan perintah Allah Taala serta mengharapkan keredhaanNya. Seterusnya berdasarkan daripada pembentukan individu muslim/muslimah sejati tadi, dapat melahirkan generasi masyarakat Rabbani, yang tunduk dan patuh kpd segala ajaran Islam.

'ISLAM YANG SYUMUL' itu cukup berbeza dengan agama-agama lain, atau fikrah-fikrah lain yang yang tidak menunujukkan kesyumulanya dalam beramal didalam Islam ini kerana segala pembawaan maknanya yang merangkumi dan meliputi segala-galanya.Ia meliputi semua zaman dan merangkumi seluruh aspek kehidupan didalam kehidupan yang sementara ini.Ini bersuaian dengan apa yang dinukilkan oleh seorang 'ulama haraki yang cukup terkenal, Dr Muhammad Yusuf Qardawi didalam buku beliau, "Islam Dakwah Yang Syumul"

"Islam adalah risalah yang panjangnya meliputi semua zaman, lebarnya mengatur segenap aspek hidup manusia dan didalamnya merangkumi setiap persoalan didunia dan diakhirat."

Oleh itu, penulis ingin mengajak sahabat sahabiah sekalian untuk sama menilai diri(muhasabah),"apakah aku ini sudah melaksanakan yang Allah S.W.T telah perintahkan dalam firmanNya Baqarah:208 ini?"akal penulis yang sedang menulis ini adalah lebih dekat daripada akal yang sedang berfikir, maka penulislah yang dahulu beramal, dan sahabat sahabiah yang sedar membaca dan menilai, jom sama laksanakan perintah Allah S.W.T..!!


No comments:

Post a Comment