Thursday, April 28, 2011

DASAR PEMBENTUKAN PEMIMPIN


Tarbiyah kepimpinan menuntut supaya mereka yang berbakat dan cerdik di kalangan mukminin dibiasakan berfikir secara bebas, menggunakan qiyas, melakukan pengamatan, menganalisis, mengemukakan `illah (rasional). Mereka perlu dilatih menggunakan kaedah-kaedah yang menepati methodologi tertentu dan kaedah-kaedah yang logik. Kesemua ini menuntut pengembangan bakat membuat pernyataan yang teliti pada mereka, penyingkapan pertalian-pertalian serta pemahaman waqi`e. Kesemua ini merupakan asas ijtihad dan jalan-jalannya.

Namun demikian usaha membiasakan (dengan perkara-perkara diatas) dan latihan ini tidak sepatutnya dibiarkan secara berterusan, malah para pemimpin mestilah campurtangan dalam membuat keputusan yang jelas dan tegas atas sifat timbang rasa terhadap pelatih/ orang yang sedang diasuh yang sedang membangun di samping meringankan bebanan mereka, supaya dengan itu mereka tidak digugat oleh perasaan ragu-ragu di persimpangan jalan yang penting dan semasa menghadapi saat-saat genting.

Maksudnya, latihan yang kita berikan bukan berlaku dalam ruang kosong dengan menjadikannya pengantar sebelum pelaksanaan dan pengamalan yang masanya belum sampai lagi, tetapi ia merupakan latihan dalam suasana kepimpinan yang sedang bertindak dan melaksanakan amal yang berterusan, pelaksanaan berlaku serentak dan seiring dengan proses pengembangan fikrah dan strategi. Sebahagian daripada proses latihan ialah pelatih dapat melihat bagai mana kepimpinan membuat keputusan sebenar, dia tidak hanya menyaksikan contoh-contoh andaian.

Kebebasan Golongan yang sedang dilatih/ diasuh tidak patut sepenuhnya, ia bukan kebaikan untuk mereka, oleh itu batas daerah syura tidak sepatutnya terlalu meluas, kerana dalam keadaan seperti itu keputusan sukar dibuat kerana ramai bilangan mereka yang membincangkannya atau mungkin keputusan dibuat dengan berat hati (takalluf), ini akan menyebabkan berlaku keadaan menyimpang, bukan ijtihad, dengan itu kecenderungan mereka yang terlibat dalam perbincangan syura telah dipenuhi dan dipuaskan mengatasi perhitungan kebenaran.

Mungkin ada yang berkata: keadaan gentar dan gelabah yang sering dialami sesaorang (calon pemimpin) yang sedang meningkat dalam menghadapi keadaan cemas merupakan sebahagian daripada kepayahan yang dianggap fiqh dakwah sebagai titik pusat tumpuan tarbiyah kepemimpinan, oleh itu perluasan pengamalan syura diperlukan.

Jawabnya, memang benar ia sebahagian daripada latihan dan ia memang diperlukan, namun kehadiran mereka masih sebagai pemerhati dan pemantau, di mana sesaorang (calon pemimpin) yang sedang meningkat dapat melihat proses pematangan pembuatan keputusan. Dia diberi peluang untuk menguji kadar penguasaannya terhadap petunjuk-petunjuk suasana, lantas dia menyatakan pandangannya, menunjuk kepadanya dengan penuh kemampuan, tetapi dengan niat berlatih menyatakan pendapat, adapun pembuatan keputusan pada dasarnya ia hanyalah milik mereka yang sebelum ini telah lulus melalui proses ujian ini, kerana tidak semua pelatih akan lulus, tidak semua yang cerdik layak untuk berbicara, tidak semua mereka yang mengalami dwi tekanan akan sampai ke destinasi, kerana hak membuat keputusan adalah hasil kesetaraan (perimbangan) yang sukar, jarang berlaku, ia bermula dengan niat yang ikhlas dan arah tuju yang baik, akhirnya ialah penanggungan dan latihan, dan di antara permulaan dan penghujung (perjalanan) ada kecerdikan, ilmu, jiwa yang stabil, pegetahuan terhadap ufuk medan yang luas dan pengamatan mendalam ke atas sejarah yang panjang.


No comments:

Post a Comment